2022 m. lapkričio 14 d., pirmadienis

Viduramžių šedevras- Torunė

Nuostabi Torunė ankstyvą rudenį. Turistų žymiai mažiau. Miestas spindi visu grožiu. Nekaršta, bet dar ir nešalta.

Torunė įkurta 1233 metais dešiniame Vyslos krante. XIV amžiuje miestas tapo vienu svarbiausių prekybos centrų toje Europos dalyje. UNESCO įtraukė į savo globojamų miestų sąrašą 1997 metais. Vysla leido įplaukti iki Torunės net jūros laivams. Hanzos miestas. Torunėje pastatytas Senamiestis ir Naujamiestis. Po Žalgirio mūšio, 1411 metais čia pasirašyta Torunės taika. Po Trylikamečio karo 1466 metais Torunė atiteko Lenkijai.

Mums ypač smagu, jog 1945 metais Torunėje įsikūrė M. Koperniko Universitetas. Čia  perkeltas Stepono Batoro Universitetas. Iš lenkų okupuoto Vilniaus. Kartu su pirma lietuviška Martyno Mažvydo knyga. Ji randasi universiteto miestelyje, pastatytame 1970 metais. Jis atrodo baisiai sovietiškai, todėl neaplankėme. Beje VU yra antras tos knygos egzempliorius.

Senamiesčio rotušė yra visos Torunės centras. Aplink ją daugiausia turistų. Čia suvenyrų prekiautojai. Čia alus ir kava po skėčiu aikštėje. Čia yra turistų informacijos centras. Tik jis trumpai dirba, matyt nelabai laukia turistų. Pavyko į jį patekti, gauti miesto planą ir atsakymus į klausimus tik kitą dieną, kai apėjome visą miestą. Rotušė turi bokštą su apžvalgos aikštele. Iš jos padaryta daug nuotraukų.

Priešais rotušę pietų kryptimi stovi neorenesansinis Artuso dvaras. Jame 1466 metais pasirašyta antroji Torunės taika. Jis perstatytas vietoj buvusio gotikinio pastato.

Prie rotušės stovi paminklas M. Kopernikui, ant jo lotyniškai parašyta: “M. Kopernikas  pajudino žemę ir sustabdė saulę ir žvaigždes”.

Netoliese stovi populiari asilo skulptūra. Tikima, jog paglosčius asilą, būsi laimingas. Jis turistų nuglostytas geltonas lyg auksinis. Man gražiausias paminklas mieste.

Greta eina M. Koperniko gatvė. Joje greta 2 Koperniko namai, labai gražūs. Jo tėvas buvo turtingas. Viename namų gimė M. Kopernikas. Jis gimė 1473.02.19, užaugo iki 18 metų. Išvyko studijuoti ir daugiau čia negrįžo. Viename name yra jo muziejus per keturis namo aukštus. Aplankėme jį visą ir nenusivylėme. Buvo įdomu, naudinga, interaktyvu. Lauke tuo metu lijo.

Lenkiškai meduoliai yra "piernik", tai žaidžia su pavarde Kopernik. Būtent Torunės meduoliai garsina miestą. Juos valgo kavinėse, perka lauktuvėms. Netoliese stovi svarbiausia meduolių kavinė, joje ir mes valgėme meduolius, pirkome lauktuvėms. Prie įėjimo stovi smuikininkas apsuptas varlių. Viduramžių padavimas sako, jog Torunę užpuolė ordos varlių, o smuikininkas ant upės kranto savo muzika jas išviliojo už miesto sienų.

Pasukame į kairę, į Šv. Dvasios gatvę. Ji baigiasi prie miesto vartų. Pro juos matosi pakopomis takas veda į Vyslos pakrantę. Vartai gražūs aukšti gotikiniai. Prie pat vartų kabo Lietuvos vėliava, yra Lietuvos konsulatas. Atiduodame pagarbą tėvynei, nusifotografuojame.

Paeiname sena gatvele truputį ir randame Kreivąjį bokštą. Reikia atsistoti nugara prie bokšto, kulnus priglausti, rankas ištiesti į priekį. Ir pastovėti negriūvant. Tada žmogus neturi nuodėmių. Apie mūsų kompanijos stovėjimą neparašysiu.

Einame tolyn palei šiaurinį ir vakarinį senamiesčio kraštą. Čia 3 M. Koperniko Universiteto pastatai. Gražiausias Kolegium Majus- neogotikinis pastatas, XX amžiaus pradžios. Čia nėra mūsų pirmos lietuviškos knygos, tad neužsukame.

Už šių pastatų yra daug žalios erdvės. Joje yra šviesos- muzikiniai fontanai. Sutemus gėrimės vaizdais ir muzika.

Pasukus atgal kita gatve sugrįžtame prie Šv. Dvasios barokinės bažnyčios. Ją apžiūrime iš vidaus. Tai jėzuitų bažnyčia netoli senamiesčio rotušės.

Kitame Rotušės aikštės kampe mūsų laukia šuo Filusas su skrybėle dantyse ir skėčiu iš populiarių lenkų komiksų. Prie jo nusifotografuojame kaip ir visi kiti turistai. Filusas yra nedidelis, tenka žemai lenktis, kad jį pasiektum.

Praėjus pro auksinę asilo skulptūrą, netoli ir Šv. Jonų bažnyčia. Pradėta statyti 1260 metais didinga gotikinė bažnyčia, dabar yra katedra. Turi aukštą bokštą, stovi arčiau upės, tad iš čia daug matosi. Jame antras pagal dydį Lenkijoje varpas. Čia buvo krikštytas M. Kopernikas.

Einant Vyslos kryptimi, pastebime turistų padaugėjimą. Kuo jie čia domisi? Ogi aptvertas, kad nepabėgtų, žemai palei namo sieną įsikūręs legendinis drakonas. Tai viena Torunės legendų.

Dar arčiau Vyslos yra Kryžiuočių pilies griuvėsiai pasagos formos. Jie matomi iš tolo, yra pasagos formos. Pilies geriausiai išlikusi dalis yra danskeris sujungtas su pilimi koridoriumi. Tai viduramžių tualetas. Griuvėsių lankymas yra mokamas, viduramžių tualetų mes jau matėm, apsieisim pažiūrėję iš toliau. Torunės pilis buvo Kryžiuočių Ordino sostinė iki Malborko pilies atsiradimo.

Naujoji turgaus aikštė yra Naujamiesčio centras. Nors tai prasidėjo 1264 metais, čia mažiau istorinių pastatų. Šv. Jokūbo bažnyčia pastatyta XIV amžiaus pirmoje pusėje. Didžiulis bokštas iš tolo matyti. Gotikinė bažnyčia didelė. Prie jos stovi prabangi laidotuvių mašina.

Dar truputį toliau šv. Jekaterinos neogotikinė bažnyčia, kuri aukščiausia mieste - 86 metrų aukščio bokštas. Ji pastatyta XIX amžiaus gale pastatyta.

Prie kelių į Torunę yra tvirtovės fortai. XIX amžiaus gale juos įrengė Prūsijos valdžia. Vieną iš buvusių 15 fortų matėme praeidami. Prūsijoje Torunė buvo pirmos klasės tvirtovė- viena iš didžiausių.

Dar yra įdomių dalykų kitame upės krante. Dybovo pilis buvo pastatyta Jogailos. Joje apsistodavo Lenkijos karaliai, atvykę į Torunę. Pilis sugriauta švedų karių metu XVII amžiuje. Dabar likę griuvėsiai.

Kitas objektas tame pačiame kairiame Vyslos krante yra apžvalgos aikštelė. Iš jos matoma Torunė - panorama, miesto siluetas.

Tokia yra Torunė- Pamario Kujavijos vaivadijos sostinė. Joje gyvena 200.000 gyventojų.